Hvordan bruger min klub bedst Facebook?

Det handler først og fremmest om synlighed, hvis ens klub vil have flere medlemmer, og her kan en facebookside noget helt specielt. Det er hverken svært eller tidskrævende at nå ud til flere tusinde mennekser i lokalområdet i løbet af en uge. Det kræver primært en basal forståelse for, hvordan Facebook virker, og at man har organiseret sig lidt smart i klubben.

Medlemmerne gør klubben synlig

Mange har den opfattelse, at det er administratorens (af Facebooksiden) opgave at gøre klubben synlig på Facebook. Det holder ikke. Det er derimod medlemmerne, der gør klubben synlig ved at bruge og interagere (like, kommentar, deling) på de opslag og de begivenheder, som en administrator opretter. 

 



<!–

Gør klubben synlig i lokalområdet

En Facebookside er helt afgørende, når man vil nå ud til folk, der ikke kender klubben i forvejen. Det kan en Facebookgruppe ikke klare, og hjemmesiden opsøger folk også først senere. Lav opslag, det er oplagt for medlemmerne at kommentere på, og billeder, de kan tagge sig på. Kommentarer er den overvejende drivkraft for at få et opslag ud til mange mennekser – og i kombination med delinger bliver det endnu bedre. Sørg også for, at potentielle medlemmer kan spejle sig selv i personer og aktiviteter.

Inviter potentielle medlemmer

Facebookbegivenheder kan komme ud til endnu flere end opslag. Den primære faldgrube ved begivenheder er, at næsten ingen ser dem, når de bliver oprettet. Begivenheden bliver først rigtig synlig, når folk trykker Interesseret eller Deltager. Det er medlemmernes opgave at gå forrest, og igen er det dem, der skaber synligheden.

Gør det nemt for jer selv

Del ansvaret for klubbens Facebookaktiviteter ud på flere personer. Én administrator deltager ikke i alting og kan derfor ikke gengive dagligdagen i klubben, som en gruppe på 3-10 personer kan. Det virker også mere autentisk, når folk deler deres egen begejstring for bordtennis og klublivet på Facebooksiden i stedet for at sende det videre til en administrator, der ikke selv var til stede.

Ved du allerede nu, at din klub er interesseret i at blive bedre til at bruge Facebook, så kontakt jeppe.damsgaard@dbtu.dk for at høre mere og/eller blive vært for et Facebook-kursus. Som vært får i rabat på deltagergebyret.

Forfatter: Jakob Lind Tolborg
Kontaktperson tlf.: 43262117
Kontaktperson e-mail: jeppe.damsgaard@dbtu.dk