Fredagsfacts: Udviklingen, præstationen og resultatet

“Fredagsfacts” vil være et fagligt indspark på DBTUs hjemmeside for fremtiden.

Det er vigtigt, at man ikke forfalder til at evaluere sine spilleres indsats alene på baggrund af deres resultat og dermed på bekostning af den overordnede udvikling og præstation. Dette gælder uanset om man arbejder med begyndere, unge talenter eller eliteudøvere på højeste internationale niveau. 

Det er ekstremt vigtigt, som træner, at kunne se forskel på en spillers evne til at lave resultater på det niveau han/hun aktuelt befinder sig på, og på spillerens evne til at udvikle sig på lang sigt. For unge talenter, er evnen til konstant og langvarig udvikling så vigtig, at evnen til at lave resultater lige nu og her er uinteressant, hvis spilleren ikke besidder redskaberne til at udvikle sig samtidig. 

En ung spillers evne til at lave resultater bunder ofte i tidlig fysisk udvikling eller af den simple årsag, at spilleren begyndte at øve sig tidligere end alle de andre. Dette er dog ikke ensbetydende med at den tidligt udviklede/tidligt startende spiller besidder evnen til at udvikle sig på lang sigt, i hvert fald ikke hvis spilleren og dens omgivelser hviler på laurbærerne og dvæler ved de gode ungdomsresultater.

Fokus på resultater på bekostning af udvikling risikerer altså at betyde, at spilleren stille og roligt bliver passeret af udøvere, der i modsætning til spilleren selv, formår at udvikle sig.

Tidligere ungdomslandsholdsspiller, Rasmus Klein-Døssing, siger således: “Jeg har tit spillet kampe, hvor jeg selv synes jeg har præsteret rigtig godt og har arbejdet med de ting jeg havde planlagt at have fokus på undervejs. Jeg har ikke altid vundet de her kampe, hvilket selvfølgelig ærgrer mig til at starte med, men jeg har altid forsøgt at følge min plan og fokusere på min præstation og når jeg har lykkedes med det, så har det været en god kamp og en god oplevelse, uanset om jeg vandt eller ej. Fokuserer man udelukkende på resultatet af sådan en kamp, så fylder skuffelsen alt for meget. Der var det vigtigere for mig at evaluere på min udvikling og præstation, inden jeg ser på resultatet. Mit råd til ungdomsspillerne er altid at forsøge at fokusere på deres udvikling og præstation fremfor resultatet. Gør man det, så skal de gode resultater nok komme!” 

Ifølge Team Danmarks ATK 2.0, er det kendetegnende for unge atleter, der arbejder bevidst med målsætning, at de:

  • Sætter egne procesmål for træning og konkurrence – både på kort og på lang sigt (før puberteten dog primært kortsigtede mål for træningen)
  • Evaluerer primært på progressionen ikke på resultaterne.
  • Fokuserer på og glæder sig over egen udvikling – også i perioder, hvor resultaterne udebliver.

(Team Danmark ATK 2.0, Sportspsykologi, s. 201)

Som træner, for fx begyndere, kan man inddrage målsætning, når man arbejder med sine spillere. Man kan fx spørge dem inden træningen, om de kan huske noget fra sidste træning, der ikke fungerede og som de kunne tænke sig at arbejde videre med, eller om der var noget der gik rigtig godt, som de skal huske at gøre igen. På samme måde kan træneren huske spillerne på, at “vi for tiden arbejder med hurtigt og eksplosivt benarbejde”. Senere i træningspasset, kan træneren så igen spørge spillerne, om de kan huske, hvad de især arbejder med for tiden.

Det kan også være en fordel at fortælle forældre, hvilke målsætninger man arbejder med i træningen, så de bedre kan stille spørgsmål derhjemme, der bakker op om målene, istedet for “vandt I?” eller “Hvad endte kampen?”.

Forfatter: Jeppe Lindhardt Damsgaard
Kontaktperson tlf.: 43262117
Kontaktperson e-mail: jeppe.damsgaard@dbtu.dk